Historiaa

PÖYTÄKIRJA MIKKELIN YHDISTYKSEN PERUSTAVASTA KOKOUKSESTA

Pöytäkirja, tehty Mikkelin kirjaltjain yhdistyksen perustavassa kokouksessa
Mikkelissä Naisvuoren ulkoravintolassa elokuun 6 päivänä 1899
Läsnä olivat herrat Santeri Salmi, Hugo Nyman, Albin Waljakka ja Hjalmar Valkonen.
Puhetta johti Santeri Salmi pöytäkirjan laati Albin Valjakka

Kokouksen avasi herra Santeri Salmi lyhyellä puheella, tuoden esille ne syyt, mitkä kehoittavat Mikkelinkin kirjaltajiakin liittymään yhteisvoimin yhteistyöhön muilla seuduilla työskentelevien kirjaltain kanssa. Toivoi lämpimästi, että ymmärretäisiin asian tärkeys, ja että ryhdyttäisiin yhdistyksen perustamispuuhaan.

Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin herra Santeri Salmi ja pöytäkirjuriksi Albin Valjakka

Otettiin keskusteltavaksi ja päätettäväksi kysymys ”Josko pidetään tarpeellisena perustaa kirjaltajain yhdistys eli ei?” Kaikki olivat yksimielisiäyhdistyksen tarpeellisuudesta ja tuumasta toimeen: päätettiin perustaa Mikkelin Kirjaltajain yhdistys, joka samalla yhtyy Suomen Kirjaltajainliitoon haara osastona , kuin myöskin, että yhdistyksen säännöille pyydetään Suomen Kirjaltajaliiton vahvistus. Sääntöjä laatimaan valittiin 3-henkinen väliaikainen toimikunta, johon tulivat herrat Santeri Salmi, Albin Valjakka ja Hugo Nyman.

Koska nyt oli tehty päätös perustaa Mikkeliin osasto Suomen Kirjaltajaliittoon, niin katsottiin, että kokous on oikeutettu tarkastamaan liittohallituksen lähettämän ”ehdotuksen palkkaus tariffiksi Suomen kirjaltajille”. Tätä ehdotusta tarkastaessa hyväksyttiin se kokonaan sellaisena kuin Liittohallitus sen ehdottaa paitsi kaupunkien luokituksessa, mikäli se koskee Mikkeliä . Kokouksen mielestä Mikkeli, koska se on läänin pääkaupunki, jommoisessa elatuskustannukset aina ovat kalliimmat , ja koska kokemus osoittaa, että täällä huoneenvuokra ja ruokamenojen hinnat ovat miltei kalliimmat kuin esim. Vaasassa, Kuopiossa, Jyväskylässä, Porissa y.m. 2 : sen luokan kaupunkeissa, välttämättömästi on luettava 2:sen luokkaan. Vielä lausuttiin yksi tärkeä peruste, joka antaa tukea kokouksen mielipiteelle, se nimittäin että Mikkeli on vilkkaassa liikeyhteydessä pääkaupungin kanssa, koska täältä lähtee ja sieltä tulee kaksi junaa päivässä ja siis voisi tehdä paljon haittaa pääkaupungin kirjapainoille.
Tämän kokouksen mielipide päätettiin pöytäkirjan otteella ilmoittaa Suomen Kirjaltajaliiton 1:selle kokouksen toimikunnalle pyynnöllä, että tariffi asiasta lopullisesti päätettäessä kokouksen toimikunta esittää tämän sanotulle kokoukselle.

Pöytäkirja tarkastettiin ja hyväksyttiin
Kokouksen puolesta